sunnuntai 29. maaliskuuta 2020

kolmas viikko

Pe 3.4.
MA
Tutustu ensin uuden jakson Aloitusaukeamaan s.128-129. Aloita katsomalla seuraava linkki
https://www.loom.com/share/43f7dc19fd844c55a9c290acc1f3faa4.
Sitten opiskele Kymmenjärjestelmä, tehtävät s.130-133. Katso ensin seuraava linkki.
https://www.loom.com/share/829a88427f1a4ecdb041b9771420c439

Tässä vielä viimeinen linkki, jossa sinulla on ohjeet peliin s.132
https://www.loom.com/share/e6ab65a3233b4d7b9909662473ea472a
AI: Kertaa lukuläksy lukemalla se vielä kerran ääneen s. 154-155 Tervetuloa geokätköille. Tämän jälkeen tee TK s.79. Se sujuu nyt helposti!
AI: Lue sitten s.187 Pääsiäinen yksin tai yhdessä jonkun kanssa rooleja vaihdellen. Opettele virpomaloru ulkoa. Miten onnistuu?
LI: Alkuverryttely: Tee 3 kuperkeikkaa eteen ja taakse tai makkarapyörintää, kukin omien taitojen mukaan.
Treeni: Leikki pihalla esim. piilosta.
Loppuverryttely: Venyttele 5 minuuttia.
Pidetään perinnettä yllä ja katsotaan Lasten uutiset.

2.4. To
AI: Olet opiskellut YHDYSSANOJA ahkerasti. Läksyn kyselynä tee linkissä oleva sanelu AI-vihkoosi. Otsikkona Sanelu ja sanoja on 6 kappaletta.
https://www.loom.com/share/cd3692a7e4df4196a23a748100940f7f



Uutena lukukappaleena on s.154-155 Tervetuloa geokätkölle. Lue kappale vähintään 2 kertaa ääneen.
linkki laulusta: https://www.loom.com/share/699d0965fbff4b96af545dc2255de4bd

Tee sitten työkirjan tehtävät s.48-49. Aakkosjärjestys on asia, joka pitää hallita, joten tee vähintään s.48.

2A YLT : Lue Pisara-kirja s.84-85 Tutkin ääntä ja liikettä ja tee open antama moniste. Koulun paikkojen tarkkailun sijaan, tarkkaile kodin paikkoja ja mieti mitä havaitset esim.olohuoneessa, pihalla ja keittiössä.

PALAUTUSTEHTÄVÄ 
Äänitehosteet: meillä kuuluu leikin ääniä, pojilta kuuluu naurua  ja puhelimen/tietokoneen ääniä. Nolle-koiran kopistelua ja haukkumista. Ruuan syömisen aikana ketsupin ujellusta.



KU/KS: Askartele virpomavitsa kotoa löytyvistä materiaaleista. Käytä luovuuttasi. Me opet tiedämme, että sitä teiltä kyllä löytyy!


1.4. Ke
MA: Ollin oivallukset s.127
Pystytkö täydentämään sivulla olevan KERTOLASKUTAULUKON?

Vähimmäistavoite tällä tunnilla on kerrata 3:n ja 4:n kertotaulut eli osata ne ulkoa.

AI: Kertaa LUKULÄKSY Aarteita etsimässä lukemalla se 1-2 kertaa.
Etsi lukukappaleesta kaikki yhdyssanat (7kpl) ja kirjoita ne vihkoosi.
Otsikkona Yhdyssanoja.
Geokätköily, jalkapallomaali, jääkaapissa, lähimaasto, kaislarannan, lasipurkkia ja vihjelistan.

Kertaa sitten kaikki aakkoset kuuntelemalla la laulamalla ekaluokasta tuttu Aakkoslaulu.
tee työkirjan tehtävät s.46-47 (Tee vähintäin s.46)
https://www.loom.com/share/699d0965fbff4b96af545dc2255de4bd

LI: Alkuverryttely: Hypi hyppynarulla ja yritä tehdä oma ennätys.
Treeni: Tee pihalle oma esterata/parkour-rata. Kierrä se läpi vähintään 5 kertaa.
Loppuverryttely: Roiku jossain. Jaksatko 2 minuuttia?

MU:
1. Kirjoita vihkoon otsikoksi ELÄINLAULUJA 1.
2. Kuuntele ja katsele Youtubesta " Metsän eläimet"-video ( kesto 2,15).
- Mitä soitinta kukin eläin soittaa?
 4 eläintä JA SOITINTA
poro-rummut
orava-kitara
jänis-basso
karhu-kosketinsoitin
- Mitä soitinta sinä haluaisit soittaa ?
klarinetti ja piano
3. Kuuntele ja LAULA MUKANA "Karhun elämää" -video ( kesto 4,18 )
- Mitä muita eläimiä videolla esiintyy ? Kirjoita/piirrä ne vihkoosi.
muurahaiset, apinat, pantteri, mehiläiset

Ti 31.3.
MA: Kertaa ensin opittuja asioita kerto-ja jakolaskusta tekemällä s.123. Sen jälkeen olet valmis tekemään KATSASTUKSEN s.122. Jos intoa vielä riittää, voit tehdä aukeaman s.124-125.
Matikankoe: aika vajaa 7 min. Erinomaisesti. Tulos 2 laskua väärinkohdassa 2.

Kerro miten testi sujui eli valitse seuraavista: erinomaisesti, hyvin vai tarvitsetko vielä harjoitusta.

AI: Lukuläksynä on Aarteita etsimässä s.152-153.
Päättele ensin otsikon ja kuvien perusteella mitä tarinassa voisi tapahtua. Lue tarina sitten ainakin kahteen kertaan, että osaat vastata kokonaisilla virkkeillä kirjan tehtäviin kirjoitusvihkoosi. Muista siisti käsiala! Sitten voit leikkiä aarteen piilotusta ulkona ja sisällä. Tähän tarvitset kaverin, joka kertoo milloin kuumenee ja kylmenee.

1. Jonna voisi sanoa että, mitä ihmettä täällä on?
2. Geokätköilyä harjoiteltiin, koska heidän piti osata ohjeista vieraita.
3. Masa-nimi piti saada purkien kirjaimista.
4.Rosa innostui etsimään aarteita, hän löysi timantin.



YLT: Nyt on oikea aika istuttaa pääsiäisruoho ja hakea pajunkissoja. Tarvitset niitä torstaina, kun askartelet oman virpomavitsan.














 Ma 30.3. 
AI: Opiskele lukukirjasta s.150-151: Nuotiolla (Jaksotavoitteina mm. harjoitellaan etsimään tietoa eri lähteistä ja eri tavoin, harjoitellaan lukemaan sujuvasti eläytyen ja ymmärtäen, kirjoitetaan seikkailukertomus)

1) Kuuntele ensin linkistä laulu useaan otteeseen ja laula heti mukana, kun pääset jyvälle.
2) Tutustu sarjakuvaan s.151 ja kirjoita sitten vihkoosi otsikko= Nuotiolla ja vähintään yksi virke jokaisesta kuvasta. Lue syntynyt tarina ääneen vähintään kahdelle perheesi jäsenelle.

NUOTIOLLA
Sami, Masa, Anni ja Navi odottelivat rannalla matkustajia.
Matkustajat ottavat tavaroita linja- autosta.
Retkeilijät pystyttivät teltat tasaiseen paikkaan.
Retkeilijät latasivat puhelimet ennen kuin he lähtivät metsään.
Tupsuhäntä ja Pitkähäntä löysivät geo-kätkön.
Retkilijät keräsivät puita ja risuja.
Retkeilijät sekä Masa söivät makkaraa ja Masa ahmi.
Retkeilijät menevät aikaisin nukkumaan.

3) Tee työkirjasta aukeamaan liittyvät tehtävät s.44-45

Tehtävä 5. Mitä retkällä pitää muistaa?Kirjoita.
Muista eväät, kumparit ja reppu.

Tehtävä 3. Keksi virke, jossa on sanat makuupussi ja teltta.
Makuupussissa nukutaan ja teltassa leikkitään.

UE
Lue kirjasta ns. kärsimysajat kappaleet s.78-79 Viimeistä kertaa ja s.80-81 Surullinen perjantai. Tämän jälkeen tiedät mistä nimi kärsimysaika tulee.  Sovimme, että Päivin oppilaat lähettävät sen Päiville.

Kärsimysaika tulee siitä, että Jeesus kärsi viimeiset  kaksi viikoa elämästään.

Jessen perheellä on tapana mennä aina pääsiäisenä mummulaan syömään. Jesseä ei huvita lähteä. Hän haluaa jäädä kotiin leikkimään. Jesse ei edes pidä pääsiäisen ruuista, varsinkaan mämmistä.
LUE, MIETI ja VASTAA

1. Pitäisikö Jessen lähteä ja miksi/miksi ei?
Pitää lähteä,  ettei Jesse jää yksin tai jää ilman ruokaa.
2. Mitä sinä voisit sanoa Jesselle?
Mene maistamaan edes sitä mämmiä. Kun menet niin mummi ilahtuu.
3. Mitä siitä seuraa, jos Jesse ei lähde? Muista kirjoittaa virke!
Jesse jää ilman ruokaa ja ilman juotavaa.


EN: Tavoitteena on oppia muistamaan villieläinten nimiä englanniksi. Avaa linkki ja kuuntele moneen kertaan laulu. Mieti mitä villieläimiä jo muistat ja opitko jotain uusia. Voit lisätä Wilma-viestiisi yhden eläimen nimen, jonka opit suomeksi tai englanniksi.

ilves= bob cat, peura=deer, poro= reindeer

2 kommenttia:

  1. Mainiot vastaukset Ronja! Kyllä sinulla on varmaan kulunut noihin hurjasti aikaa! Jos et jaksa, älä tee jatkossa kaikkea, tee vain osa!t.ope

    VastaaPoista
  2. Ihana kani ja pääsiäisruoho! Olet tehnyt hyvää jälkeä ja ahkerasti töitä Ronja!Sanelukin sujui noin hyvin!

    VastaaPoista

Rippeet

Perhosen kehitykset ovat muna, toukka, kotelo, aikuis perhonen. perhosessa ja hämähäkissä on eroa se hämähäkillä on 8 jalkaa ja perhosella...